Zasady przyjmowania cudzoziemców

Cudzoziemcy-osoby niebędące obywatelami polskimi biorą udział w rekrutacji na tych samych zasadach co Polacy, według ścieżki:

1

Rejestracja w Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK)

2

Dokonanie opłaty rekrutacyjnej.
PROMOCJA: Dla absolwentów AMiSNS 0 zł opłaty rekrutacyjnej przez całą rekrutację! Dla pozostałych kandydatów do 15 lipca – 0 zł opłaty rekrutacyjnej!
Po 15 lipca obowiązuje standardowa opłata rekrutacyjna (85 zł)

Wymagane dokumenty

Zmiany w rekrutacji cudzoziemców – rok akademicki 2025/2026

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej, zmianie uległy zasady rekrutacji cudzoziemców na studia w Polsce. Nowe przepisy obowiązują od 1 lipca 2025 r. i mają zastosowanie do kandydatów dokonujących wpisu na studia po tej dacie. Prosimy o uważne zapoznanie się z poniższymi informacjami i przygotowanie odpowiednich dokumentów.

Zmiany dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:

  • nie są obywatelami państwa członkowskiego UE, EFTA, OECD, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii lub Islandii;
  • oraz/lub: posiadają świadectwo ukończenia szkoły średniej lub dyplom ukończenia studiów wyższych uzyskany poza Polską, UE, EFTA, OECD, Ukrainą lub Chinami (w przypadku Chin dotyczy to świadectwa Gaozhong i dyplomu Xuesi).
  • Dokument uprawniający do podjęcia studiów z pieczęcią apostille, np. świadectwo maturalne, dyplom studiów I stopnia – oryginał do wglądu + kserokopia.
  • Świadectwo dojrzałości (jeśli nie zostało wydane w: UE, EFTA, OECD, Ukraina, Chiny, dyplom IB lub EB) wymagana jest pisemna informacja z NAWA, że dokument uprawnia do studiów w Polsce,
  • Oświadczone tłumaczenia na język polski. Wszystkie dokumenty sporządzone w języku innym niż polski (oprócz paszportu czy też innego dokumentu tożsamości) powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego. Lista tłumaczy przysięgłych dostępna jest na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości. 
  • Dokument potwierdzający znajomość języka polskiego – certyfikat znajomości języka polskiego co najmniej na poziomie biegłości językowej B2 wydany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej lub dokumenty wyszczególnione w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 30 lipca 2025 r. (Dz.U.2025.1045 z dnia 2025.07.31).
  • Poświadczenie tłumaczenia na język polski wszystkich dokumentów sporządzonych w języku innym niż polski (oprócz paszportu czy też innego dokumentu tożsamości) przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Lista tłumaczy przysięgłych dostępna jest na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości.
  • Dokument poświadczający posiadanie polisy ubezpieczeniowej na wypadek choroby lub następstw nieszczęśliwych wypadków na okres kształcenia w Polsce.

 Kandydaci będący obywatelami Ukrainy, których pobyt na terytorium Rzeczpospolitej Polski jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2025 r. poz. 337 ze zm.), zobowiązani są  potwierdzić status poprzez złożenie przy rekrutacji dokumentu urzędowego potwierdzającego przybycie na terytorium Rzeczpospolitej Polski z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa po dniu 23 lutego 2022 r.
Obywatela Ukrainy, którego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest uznawany za legalny na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy (…), nie dysponuje którymś z wymaganych dokumentów, zwalnia się z obowiązku złożenia tego dokumentu. W takim wypadku kandydat składa oświadczenie o okolicznościach uniemożliwiających złożenie wymaganych dokumentów, po konsultacji z Działem Rekrutacji i Promocji.