Psychologia, edukacja, doradztwo – relacja z konferencji „14-latek w szkole: diagnoza i rozwój kompetencji”
6 marca w naszej uczelni odbyła się konferencja „14-latek w szkole: diagnoza i rozwój kompetencji” zorganizowana przez Akademię Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych we współpracy z Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli.
Tematyka konferencji dotyczyła między innymi: dobrostanu w aspekcie doradztwa zawodowego, narzędzi diagnostycznych i aktualnych wyników badania potencjału edukacyjno-zawodowego uczniów klas 8 szkół podstawowych. Podczas konferencji omówiono również problematykę uzależnienia od uczenia się oraz proces adaptacji młodzieży klas I szkół ponadpodstawowych do nowego środowiska społeczno-edukacyjnego.
W wydarzeniu wzięło udział blisko 130 uczestników oraz zaproszeni goście. Konferencję rozpoczęło przywitanie przybyłych przez Pana dr. Macieja Bogusławskiego – prorektora ds. kształcenia i organizacji. Następnie głos zabrali Pani dyrektor Teresa Bednarz reprezentująca Kuratorium Oświaty w Olsztynie i Pan Tomasz Szuszkiewicz dyrektor W-MODN w Elblągu, którzy wprowadzili uczestników w tematykę konferencji.
Podczas konferencji swoje prelekcje wygłosili zaproszeni goście, dzieląc się z zebranymi cenną wiedzą i doświadczeniem. Pierwszą prelegentką była Pani mgr Marta Koch-Kozioł – ekspert Ośrodka Rozwoju Edukacji i Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, mediator, psycholog, doradca zawodowy, która zaprezentowała temat ,,O dobrostanie na zajęciach z doradztwa zawodowego”. Podczas wystąpienia prelegentka podkreśliła, jak ważne jest projektowanie kariery zawodowej z uwzględnieniem różnych aspektów funkcjonowania człowieka — nie tylko zawodowych, ale także tych związanych z poczuciem sensu, które wpływają na poziom dobrostanu i jakość życia. Następnie Pani dr Magdalena Gliniecka-Rękawik – adiunkt naszej uczelni, przedstawiła temat ,,Obraz własnej osoby u uczniów klas VIII na podstawie badań kwestionariuszowych”, referując wyniki badań normalizacyjnych przeprowadzonych pod patronatem naszej uczelni, przy użyciu dwóch kwestionariuszy: Kwestionariusza Osobowości i Myślenia Twórczego oraz Skali Zdolności Specjalnych autorstwa dr prof. UŚ Edyty Charzyńskiej oraz prof. dr hab. Ewy Wysockiej. Wyniki badań dostarczyły wielu ważnych i interesujących informacji na temat współczesnych 14-latków, różniących się istotnie od pokolenia gimnazjalistów z roku 2015, czyli czasu pierwszej normalizacji wyżej wymienionych metod. Jako trzecia wystąpiła jedna z autorek omawianych kwestionariuszy – Pani dr Edyta Charzyńska, prof. Uniwersytetu Śląskiego Wydziału Nauk Społecznych, która w wystąpieniu zatytułowanym „Dużo nie znaczy zdrowo: o uzależnieniu od uczenia się” przedstawiła problem uzależnień behawioralnych wśród dzieci i młodzieży, w tym uzależnienia od uczenia się, przyczyn, mechanizmów i skutków tego poważnego, mało dotychczas zbadanego i opisanego zjawiska. Ostatnim punktem programu była prezentacja Pani mgr Magdaleny Kaczorowskiej-Kraj, psychologa z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 oraz II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Elblągu. Prelegentka omówiła temat „Problemy adaptacyjne uczniów klas pierwszych szkół ponadpodstawowych”, analizując różne aspekty trudności i zaburzeń adaptacyjnych, z jakimi mierzą się absolwenci szkół podstawowych rozpoczynający naukę w nowym środowisku. W swoim wystąpieniu przedstawiła zagadnienie zarówno z perspektywy psychologa poradni, jak i psychologa szkolnego.
Po wystąpieniach prelegentek odbył się panel dyskusyjny pod tytułem ,,Ósmoklasista dawniej i dziś”. Rozpoczęło go wystąpienie dr Elżbiety Szutowicz-Rozwadowskiej, adiunkta AMiSNS, na temat znaczenia wyników uzyskanych w badaniach normalizacyjnych kwestionariuszy wśród uczniów klas VIII szkół podstawowych. Prelegentka zwróciła uwagę na kilka niepokojących tendencji, jakie na podstawie badań eksperymentalnych możemy zauważyć u dzisiejszych ósmoklasistów. Następnie głos zabrały pozostałe uczestniczki panelu, koncentrując się na swoich obserwacjach, refleksjach i sugestiach odnośnie pracy z uczniami kończącymi naukę w szkole podstawowej. Mówiono o potrzebach uczniów w zakresie doradztwa zawodowego i opieki psychologiczno – pedagogicznej w szkole. W panelu udział wzięły prelegentki części wykładowej, Pani mgr Ewa Renkel-Bucha reprezentująca Szkołę Podstawową w Rożentalu oraz mgr Beata Ragin – pedagog, doradca zawodowy z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 2 w Elblągu. Konferencję oraz panel dyskusyjny „Ósmoklasista dawniej i dziś” poprowadziła dr Danuta Oleksiak, konsultant ds. przedmiotów zawodowych W-MODN.
W drugiej części konferencji uczestnicy wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez dr Danutę Oleksiak oraz dr Magdalenę Gliniecką-Rękawik, które dostarczyły przybyłym praktycznej wiedzy. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z nowo znormalizowanymi narzędziami diagnostycznymi — Skalą Zdolności Specjalnych oraz Kwestionariuszem Osobowości i Myślenia Twórczego. Ponadto warsztaty obejmowały metody wspierające rozwój potencjału poznawczego i osobowościowego uczniów.
W konferencji aktywny udział wzięły członkinie Koła Naukowego Kierunku Psychologia „Ryba psuje się od głowy”: Panie Magdalena Martin, Maja Cicha i Arleta Ostasz, których pomoc była nieoceniona, zwłaszcza w trakcie warsztatów. Dziękujemy za zaangażowanie!
Serdecznie dziękujemy wszystkim gościom za przyjęcie zaproszenia, prelegentkom za przygotowanie i przedstawienie istotnych zagadnień związanych z pracą z młodzieżą oraz uczestnikom za liczne przybycie i aktywne zaangażowanie.
Konferencja „14-latek w szkole: diagnoza i rozwój kompetencji” okazała się doskonałą okazją do wymiany wiedzy, doświadczeń oraz refleksji nad wyzwaniami współczesnej psychologii, doradztwa zawodowego i edukacji. Mamy nadzieję, że zdobyte inspiracje przyczynią się do zaprojektowania i wdrożenia działań odpowiadających aktualnym potrzebom dorastającej młodzieży.
Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z konferencji, panelu dyskusyjnego i warsztatów.