„Strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo – jak budować zaangażowanie uczniów i uczennic?” – relacja ze spotkania z prof. UAM, dr. hab. Jackiem Pyżalskim
Wczoraj, 11 lutego 2025 roku, odbyło się szkolenie poświęcone skutecznym strategiom radzenia sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi. Prelegentem wydarzenia był pedagog specjalny, profesor na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr. hab. Jacek Pyżalski. Szkolenie było całkowicie bezpłatne i zgromadziło dyrektorów oraz pedagogów szkół z Elbląga i okolic, tworząc przestrzeń do wymiany wiedzy i doświadczeń. Było to już drugie takie wydarzenie dedykowane pracownikom oświaty, podkreślające zaangażowanie uczelni w rozwój edukacji. Poprzez takie inicjatywy wspieramy tych, którzy każdego dnia kształtują przyszłe pokolenia.
Błędne założenia, czyli jak nie dać się zwieść pierwszemu wrażeniu
Podczas swojego wystąpienia Pan profesor opierał się na wieloletnim doświadczeniu zdobytym w pracy w szkole i ośrodku wychowawczym, przytaczając liczne historie z codziennej praktyki pedagogicznej. W ten sposób obrazował kluczowe zasady oraz proponował rozwiązania, które mogą pomóc nauczycielom skuteczniej pracować z młodzieżą. Jednym z głównych wątków szkolenia była pułapka błędnej interpretacji zachowań uczniów. Profesor Pyżalski zwrócił uwagę, jak często nauczyciele przypisują negatywne intencje działaniom uczniów, podczas gdy rzeczywista przyczyna ich zachowania może być zupełnie inna. Często niestosowne zachowanie ucznia wynika z frustracji, problemów osobistych lub braku umiejętności radzenia sobie z emocjami i nie jest wymierzone personalnie w nauczyciela. Profesor podkreślał, że warto podchodzić do takich sytuacji z dystansem i dozą elastyczności, która pomaga wybrnąć z gardłowych sytuacji minimalizując ewentualne straty.
„Im bardziej jesteśmy elastyczni, tym łatwiej możemy zmienić dynamikę sytuacji. Działanie w nieoczywisty sposób, stosowanie elementu zaskoczenia, a nie szablonowych reakcji, może pomóc w przełamywaniu nawyków uczniów. Również wstrzymanie się z działaniem, zamiast natychmiastowego reagowania, może prowadzić do bardziej przemyślanych i efektywnych decyzji wychowawczych.” – mówił profesor Jacek Pyżalski
Relacja – fundament skutecznej pracy wychowawczej
Podczas spotkania z dyrektorami i pedagogami profesor Pyżalski wielokrotnie podkreślał, że bez nawiązania i stworzenia relacji nie można mówić o skutecznej pracy z uczniami. Nawet najlepsze metody wychowawcze nie zadziałają, jeśli nauczyciel nie nawiąże autentycznej relacji z podopiecznymi.
Kluczowe zasady skutecznej pracy wychowawczej
W trakcie wystąpienia prelegent przedstawił kilka zasad, które mogą pomóc nauczycielom w budowaniu skutecznych relacji i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach wychowawczych:
- Zasada pęku kluczy – nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania; im więcej strategii, tym większa szansa na znalezienie właściwego podejścia do ucznia.
- Zasada schodów – każdy krok w pracy z uczniem musi być logiczny i dopasowany do kalibru zaistniałej sytuacji oraz do samego ucznia.
- Zasada góry lodowej – warto spojrzeć głębiej i nie oceniać ucznia wyłącznie po jego powierzchownych zrachowaniach, które nierzadko wynikają z lęku przed m.in. utratą pozycji w grupie rówieśniczej.
- Małe rzeczy też działają – czasem drobne gesty, takie jak pochwała czy chwila rozmowy, mają ogromne znaczenie dla ucznia. Ważne jest nie tylko, co mówimy, ale i jak to robimy. Warto chwalić tak, by uczeń naprawdę poczuł się wyjątkowy.
Podsumowanie
Wczorajsze szkolenie dostarczyło dyrektorom i pedagogom wielu inspiracji i praktycznych wskazówek. Spotkanie było nie tylko okazją do zdobycia wiedzy, ale także motywacją do dalszego działania. Pozytywne historie absolwentów i dawnych wychowanków, o których wspominał profesor, pokazują, że praca nauczyciela ma ogromny sens i potrafi przynieść realne zmiany.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział i zapraszamy na kolejne wydarzenia!
Przypomnijmy – wczorajsze wydarzenie było drugim spotkaniem dyrektorów i pedagogów z autorytetami z dziedziny szkolnictwa i wychowania. W ubiegłym roku gościem Akademii był prof. Jakub Andrzejczak. Zapraszamy do zapoznania się z relacją z tamtego wydarzenia.
Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z wczorajszego szkolenia „Strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo – jak budować zaangażowanie uczniów i uczennic?”