Relacja ze spotkania z Panią Iwoną Pogorzelską – psychologiem i surdotyflopedagogiem
W niedzielę, 5 stycznia 2025 roku, odbyło się inspirujące spotkanie prowadzone przez Panią Iwonę Pogorzelską – psychologa i surdotyflopedagoga z 11-letnim doświadczeniem pracy w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących w Wejherowie. Wydarzenie zorganizowano na zaproszenie Pani Joanny Kawieckiej w ramach zajęć z przedmiotu „Psychologiczne problemy niepełnosprawności”. W spotkaniu wzięli udział studenci V roku psychologii.
Wprowadzenie do tematu
Spotkanie rozpoczęło się krótkim wprowadzeniem, podczas którego Pani Iwona przybliżyła podstawowe zagadnienia związane z wadami słuchu. Omówiła różnice między niesłyszącymi a słabosłyszącymi dziećmi oraz wskazała zarówno wrodzone, jak i nabyte przyczyny zaburzeń słuchu. Szczególną uwagę poświęciła wpływowi tych zaburzeń na rozwój dziecka, zwłaszcza w kontekście komunikacji i interakcji społecznych.
Metody pracy terapeutycznej
W dalszej części Pani Pogorzelska zaprezentowała konkretne metody pracy terapeutycznej, które są stosowane w pracy z dziećmi z problemami słuchu. Omówiła między innymi:
- Metody komunikacyjne, takie jak język migowy, techniki czytania z ruchu warg oraz zastosowanie wspomagających technologii, takich jak aparaty słuchowe czy implanty ślimakowe. Podkreśliła, jak ważne jest indywidualne dopasowanie narzędzi do potrzeb dziecka, co jest kluczowe w budowaniu skutecznej komunikacji.
- Techniki terapeutyczne, wspierające rozwój emocjonalny dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Wśród nich znalazły się terapie behawioralne, praca z wyobraźnią oraz różnorodne formy zabawy terapeutycznej. Pani Iwona podkreśliła znaczenie tworzenia bezpiecznej przestrzeni, w której dzieci mogą swobodnie wyrażać swoje emocje.
- Wyzwania społeczne, z jakimi mierzą się dzieci z wadami słuchu, w szczególności trudności w integracji z rówieśnikami, rozumieniu i wyrażaniu emocji oraz budowaniu relacji interpersonalnych.
Zainteresowanie studentów
Studenci wykazywali duże zainteresowanie poruszanymi tematami, aktywnie uczestnicząc w spotkaniu. Zadawali wiele pytań dotyczących szczegółowych metod pracy, takich jak techniki terapeutyczne, rola rodziców w procesie terapii oraz skuteczność różnych narzędzi wspomagających komunikację.
Podsumowanie
Spotkanie było niezwykle wartościowe, a dzięki ogromnej wiedzy i doświadczeniu Pani Iwony Pogorzelskiej uczestnicy mieli okazję poszerzyć swoje kompetencje w pracy z dziećmi z wadami słuchu. Było to ważne i inspirujące wydarzenie, które z pewnością zostanie zapamiętane przez studentów jako istotny element ich kształcenia.