blank

Wyniki badań normalizacyjnych kwestionariuszy

W ramach działalności Koła Naukowego Kierunku Psychologia Ryba psuje się od głowy w roku akademickim 2023/2024poddano ponownej normalizacji dwa kwestionariusze do diagnozowania młodzieży: Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego wersja dla gimnazjum oraz Skalę Zdolności Specjalnych, również w wersji dla gimnazjum. Autorkami kwestionariuszy są dr prof. UŚ Edyta Charzyńska, prof. dr hab. Ewa Wysocka. Narzędzia te powstały w 2015 roku w ramach projektu Kompetentny Doradca Zawodowy  i normalizowane były na ówczesnej młodzieży gimnazjalnej. Przeznaczone są do stosowania przez doradców zawodowych i psychologów.

Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego w wersji dla gimnazjum, jest narzędziem typu papier-ołówek, składa się z 65 stwierdzeń, na które osoba badana udziela odpowiedzi na skali 1-5. Przeznaczony jest do badań indywidualnych i grupowych. Składa się z 10 skal: 7 dotyczy cech osobowości twórczej (zaangażowanie i wytrwałość, skłonność do ryzyka, przedsiębiorczość, transgresja, silne ego, empatia, wysoka samoocena) i 3 skal do badających myślenie twórcze: dywergencyjne, wizualno – transformacyjne i eksploracyjne.

 Skala Zdolności Specjalnych w wersji dla gimnazjum jest narzędziem służącym do badania oceny przez badanego własnych zdolności w 10 kategoriach: zdolności matematyczno-logiczne, zdolności lingwistyczne (językowe), zdolności wizualno-przestrzenne, muzyczne, kinestetyczne (cielesne), zdolności interpersonalne (międzyludzkie), zdolności intrapersonalne, zdolności przyrodnicze (naturalistyczne), egzystencjalne i duchowe.

Badania patronatem objęła Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu, w szczególności Dziekan Wydziału Administracji i Nauk Społecznych dr Piotr Kulikowski. Działania przeprowadzone zostały w ramach Koła Naukowego Kierunku Psychologia Ryba psuje się od głowy. Konsultantem merytorycznym badań była dr Anna Skuzińska. Za pomysł, koordynację badań w województwie warmińsko-mazurskim i pomorskim oraz opracowanie wyników odpowiadała dr Magdalena Gliniecka-Rękawik. Koordynacji badań w województwie wielkopolskim podjęła się dr Elżbieta Szutowicz – Rozwadowska.

Powodem przystąpienia do ponownej normalizacji ww metod były obserwowane przez osoby pracujące z młodzieżą zmiany w jej funkcjonowaniu, dlatego w badaniu postawiono dwa pytania:

Pytanie 1. Czy stworzone w 2015 r. kwestionariusze różnicują badaną współcześnie młodzież z klas 8?

Pytanie 1 służyło weryfikacji aktualności narzędzi KOMT-G i SZS-G.

Pytanie 2. Czy wyniki uzyskiwane współcześnie przez uczniów z klas 8 są porównywalne z młodzieżą z 2015 r.?

Pytanie 2 podyktowane zostało potrzebą weryfikacji istniejących norm do kwestionaiuszy, stworzonych podczas badań młodzieży gimnazjalnej w roku 2015 i ewentualnej konstrukcji nowych norm,  służących przeliczaniu wyników uzyskiwanych przez obecnych uczniów klas 8.

Badania grupowe odbywały się w klasach 8, w ponad 40 szkołach podstawowych w 3 województwach: woj. warmińsko-mazurskim, wielkopolskim i pomorskim. Testy trwały od listopada 2023 do czerwca 2024 i objęto nimi przeszło 1000 osób.

Testy przeprowadzane były przez psychologów szkolnych, doradców zawodowych, pedagogów szkolnych, pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznych, studentów i wykładowców kierunku Psychologia AMiSNS.

W efekcie pracy całego zespołu otrzymano wiele istotnych danych na temat charakterystyki współczesnych uczniów klas 8. Wyniki i wnioski z badań zaprezentujemy 6 marca 2025, podczas organizowanego wspólnie z Warmińsko-Mazurskim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Spotkanie odbędzie się w murach naszej uczelni i już dziś serdecznie na nie zapraszamy.

Podobne wpisy