ADMINISTRACJA

Administracja - studia I
Odkryj kierunek dla przyszłych specjalistów w dziedzinie administracji

Kluczowym celem kształcenia na kierunku administracja I stopnia jest przygotowanie studenta do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych związanych m.in. z zadaniami publicznymi, realizowanymi przede wszystkim na różnych poziomach administracji rządowej, samorządowej bądź prywatnej, sprawnego posługiwania się metodami i narzędziami wykorzystywanymi w naukach prawnych, w zaawansowanym stopniu wykorzystywania wiedzy w zastosowaniach praktycznych, formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów funkcjonowania administracji oraz realizacji zadań zawodowych w warunkach nie w pełni przewidywalnych, właściwego doboru źródeł i informacji, wykorzystywania w działaniach zawodowych specjalistycznych technologii (także w komunikacji z otoczeniem), sprawnego współdziałania z innymi uczestnikami organizacji i całego systemu bezpieczeństwa w ramach prac zespołowych o charakterze interdyscyplinarnym, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i systematycznego jej uzupełniania, wypełniania zobowiązań społecznych. Celem kształcenia jest też przygotowanie studenta do przedsiębiorczego myślenia i działania w złożonych uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych i społecznych.

Absolwent studiów I stopnia na kierunku administracja wykazuje się w zaawansowanym stopniu wiedzą z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinie nauk prawnych oraz podstawową wiedzą ekonomiczną, tworzącą podbudowę dla rozumienia struktur, instytucji, zjawisk i procesów społecznych oraz istoty i znaczenia różnych gałęzi prawnych, jak również znajomością problematyki politologicznej i prawnej w zakresie podziału władzy w państwie, instytucji i źródeł prawa w UE, struktury i ustroju państwa oraz zadań i zasad funkcjonowania organów państwa, a także jednostek administracji publicznej w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania administracji państwowej. Posiada także umiejętność interpretowania oraz analizowania zjawisk i procesów społecznych, przy wykorzystaniu dorobku socjologii i psychologii społecznej, umiejętność analizowania zjawisk bezpośrednio związanych z pracą urzędniczą w różnych rodzajach administracji: służbie cywilnej, administracji rządowej i samorządowej oraz administracji gospodarczej, w instytucjach publicznych i pozarządowych, administracji specjalnej, administracji prywatnej, placówkach kulturalnych, organach partii politycznych, instytucjach krajowych, a także organizacjach i instytucjach specjalizujących się we współpracy z partnerami w krajach UE. Ma świadomość profesjonalnych i społecznych zadań absolwenta studiów z dziedziny nauk społecznych, z uwzględnieniem zasad aksjologicznych i etyki pracy w służbie cywilnej oraz reguł komunikacji społecznej. Absolwent potrafi odpowiedzialnie pełnić role zawodowe, kultywować i upowszechniać w życiu społecznym i zawodowym wzory właściwego postępowania, uczestniczyć w promowaniu kultury projakościowej i etyki zawodowej. Cechuje go wrażliwość społeczna, odpowiedzialność za dziedzictwo kulturowe, chęć zaangażowania się w działania na rzecz dobra publicznego w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych i interes publiczny.

Ile trwają studia?

Studia na kierunku pedagogika trwają:

  • studia I stopnia (licencjat): sześć semestrów (trzy lata)
  • studia II stopnia (magister): cztery semestry (dwa lata)

Zakres obejmuje m.in. następujące treści: podstawy zarządzania, mikro i makroenomię, konstytucyjny system organów państwowych, postępowanie administracyjne, publiczne prawo gospodarcze, prawo administracyjne, prawo cywilne z umowami w administracji oraz finanse publiczne. Zajęcia prowadzą zarówno doświadczeni pracownicy naukowo-dydaktyczni, jak również specjaliści zajmujący się problematyką administracji publicznej, zarządzaniem i bezpieczeństwem wewnętrznym, w tym eksperci reprezentujący różne jednostki sektora finansów publicznych, takie jak sądy, wojsko, policję, urzędy samorządu terytorialnego.

Uprawnienia. Absolwent uzyskuje tytuł licencjata kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

W ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość student może uzyskać do 30% punktów ECTS.
Zajęcia z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość odbywają się na platformach MOODLE i Ms Teams

NIESTACJONARNE STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA, PROFIL PRAKTYCZNY, MODUŁY:

Administracja publiczna

Cel studiów. Wybierając grupę zajęć administracja publiczna, student opanuje podstawowe elementy wiedzy o funkcjonowaniu administracji publicznej, pozna regulacje prawne dotyczące różnych form działania administracji, nabędzie umiejętności sprawnego wykorzystywania wiadomości teoretycznych w praktyce. Absolwenci będą przygotowani teoretycznie i praktycznie do zawodu urzędnika – wszechstronnie wykształconego, znającego europejskie standardy pracy i nowoczesne systemy zarządzania.

Wybrane przedmioty: legislacja administracyjna, zamówienia publiczne, zarządzanie transportem miejskim, partnerstwo publiczno-prywatne, zarządzanie strategiczne i marketing usług publicznych.

Sylwetka absolwenta. Absolwent tej grupy zajęć posiada podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, organizowania i funkcjonowania administracji publicznej, zarówno samorządowej jak i rządowej. Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawę funkcjonowania administracji publicznej. Absolwent posiada umiejętności i kompetencje praktycznego zastosowania wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem administracja i zajęciami z grupy administracja publiczna.

Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia. Administracja rządowa, struktury samorządowe, służby administracyjne podmiotów gospodarczych, instytucje pozarządowe, administracja specjalna, administracja prywatna, placówki kulturalne, organy partii politycznych, instytucje krajowe, organizacje i instytucje specjalizujące się we współpracy z partnerami w krajach UE.

Administracja samorządowa i finanse publiczne​

Cel studiów. Wybierając grupę zajęć administracja publiczna, student opanuje podstawowe elementy wiedzy o funkcjonowaniu administracji publicznej, pozna regulacje prawne dotyczące różnych form działania administracji, nabędzie umiejętności sprawnego wykorzystywania wiadomości teoretycznych w praktyce. Absolwenci będą przygotowani teoretycznie i praktycznie do zawodu urzędnika – wszechstronnie wykształconego, znającego europejskie standardy pracy i nowoczesne systemy zarządzania.

Wybrane przedmioty: legislacja administracyjna, zamówienia publiczne, zarządzanie transportem miejskim, partnerstwo publiczno-prywatne, zarządzanie strategiczne i marketing usług publicznych.

Sylwetka absolwenta. Absolwent tej grupy zajęć posiada podstawową wiedzę w zakresie zarządzania, organizowania i funkcjonowania administracji publicznej, zarówno samorządowej jak i rządowej. Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawę funkcjonowania administracji publicznej. Absolwent posiada umiejętności i kompetencje praktycznego zastosowania wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem administracja i zajęciami z grupy administracja publiczna.

Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia. Administracja rządowa, struktury samorządowe, służby administracyjne podmiotów gospodarczych, instytucje pozarządowe, administracja specjalna, administracja prywatna, placówki kulturalne, organy partii politycznych, instytucje krajowe, organizacje i instytucje specjalizujące się we współpracy z partnerami w krajach UE.

Administracja bezpieczeństwa IT​

Cel studiów. Grupa zajęć do wyboru Administracja bezpieczeństwa IT daje możliwości poszerzenia wiedzy i kwalifikacji z zakresu prawa administracyjnego o zagadnienia związane z bezpieczeństwem wewnętrznym, a także bezpieczeństwem informacji. Adresowana jest zarówno do osób już pracujących w administracji publicznej, jak również tych, które zamierzają ubiegać się o stanowisko funkcjonariusza publicznego, szczególnie do pracowników działów i komórek zajmujących się bezpieczeństwem informacji.

Wybrane przedmioty: Zarządzanie bezpieczeństwem IT, Prawo telekomunikacyjne, Organizacja polityki bezpieczeństwa informacyjnego, Prawne aspekty świadczenia usług drogą elektroniczną, Etyka w sferze publicznej i biznesie.

Sylwetka absolwenta. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności związane z odpowiedzialnością funkcjonariusza publicznego za bezpieczeństwo teleinformatyczne, polityką bezpieczeństwa informacji i administracją elektroniczną. Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z bezpieczeństwem informatycznym, posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy z użyciem specjalistycznej terminologii z wybranego zakresu, a także sprawnie posługiwać się dostępnymi środkami informacji i aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej.

Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia. Służby mundurowe, administracja rządowa i samorządowa.

Administracja celno-skarbowa

Cel studiów. Między innymi z uwagi na fakt członkostwa Polski w Unii Europejskiej grupa zajęć w zakresie administracji celno-skarbowej stwarza perspektywy zatrudnienia w różnych strukturach Krajowej Administracji Skarbowej, zwłaszcza w regionach przygranicznych, będących jednocześnie granicą obszaru unijnego, oraz do podjęcia pracy w administracji publicznej. Wybór tej grupy zajęć daje studentowi możliwość zapoznania się nie tylko z problematyką prawa administracyjnego, lecz także umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji na stanowiskach średniego szczebla w administracji celno-skarbowej, a także w jednostkach związanych z aparatem fiskalnym państwa, ze szczególnym uwzględnieniem pracy w Izbach Administracji Skarbowej, w Urzędach Celno-Skarbowych oraz pozostałych jednostkach zajmujących się problematyką celną w obrocie unijnym i poza unijnym, a także w administracji skarbowej i samorządowej, jak również na rzecz podmiotów funkcjonujących w obrocie gospodarczym.

Wybrane przedmioty: Struktura i zadania administracji skarbowej, Podstawy prawa i postępowania podatkowego, Kontrola i egzekucja podatkowa, Prawo gospodarcze Unii Europejskiej, Współpraca międzynarodowa służb celno-skarbowych, Prawo celne, Kontrola celno-skarbowa.

Sylwetka absolwenta. Absolwent potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy zw. z prawem celnym i skarbowym oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych. Posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy z użyciem specjalistycznej terminologii. Posiada wiedzę i kwalifikacje związane z problematyką i specyfiką działań podejmowanych na określonym stanowisku w danej jednostce organizacyjnej Krajowej Administracji Skarbowej, stanowiącej element systemu administracji państwowej. Ponadto student zdobywa praktyczne umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem administracji skarbowej i celno-skarbowej. W celu prawidłowego wykonywania obowiązków służbowych, wśród studentów kształtowana jest samodzielność i odpowiedzialność w zakresie powierzonych zadań oraz umiejętność zdobywania wiedzy na temat systemu obiegu informacji w organizacji, sposobów i narzędzi komunikacji wewnątrz organizacji i na zewnątrz.

Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia. Administracja celno-skarbowa, skarbowa oraz samorządowa, przede wszystkim Izby Administracji Skarbowe, Urzędy Skarbowe, Urzędy Celno-Skarbowe, Odziały Celne oraz pozostałe jednostki uczestniczące w obrocie gospodarczym państwa.

Administracja ochrony zdrowia

Cel studiów. Wybierając grupę zajęć w zakresie administracji ochrony zdrowia student pozna pojęcia i definicje z zakresu prawa ochrony zdrowia oraz zrozumie rolę systemu ochrony zdrowia we współczesnym społeczeństwie. Student tej grupy zajęć będzie efektywnie organizować pracę w ośrodku służby zdrowia, nauczy się także oceniać czy proponowane rozwiązania prawne znajdą zastosowanie w systemie ochrony zdrowia. Zajęcia w tej grupie umożliwiają zdobycie kwalifikacji cenionych przez pracodawców sektora ochrony zdrowia realizujących opiekę zdrowotną, politykę zdrowotną czy promocję zdrowia. Studia międzywydziałowe (administracja i nauki o zdrowiu).

Wybrane przedmioty: organizacja ochrony zdrowia, zachowania organizacyjne, finanse w ochronie zdrowia, prawo w ochronie zdrowia, promocja zdrowia, zdrowie publiczne.

Sylwetka absolwenta. Po ukończeniu studiów absolwent będzie posiadał specjalistyczną wiedzę z zakresu praw pacjenta, statusu prawnego zakładów opieki zdrowotnej i placówek obrotu farmaceutycznego, ochrony danych medycznych i farmaceutycznych, odpowiedzialności personelu medycznego i farmaceutycznego, kontroli i nadzoru instytucjonalnego, samorządów zawodowych zawodów medycznych i farmaceutycznych, dopuszczania produktów leczniczych do obrotu, systemu ubezpieczeń zdrowotnych, problemów prywatyzacji służby zdrowia. Absolwent grupy zajęć z zakresu administracji ochrony zdrowia będzie cechował się wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi z zakresu organizacji i funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej, jak również systemu ubezpieczeń społecznych oraz zasad finansowania świadczeń zdrowotnych.

Absolwent uzyskuje tytuł licencjata na kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia. W administracji rządowej i samorządowej, instytucjach ubezpieczenia społecznego, Narodowym Funduszu Zdrowia, szpitalach, przychodniach, branży farmaceutycznej, Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych, organizacjach pozarządowych – związanych z problematyką zdrowia publicznego, w szczególności: zajmowania stanowisk merytorycznych w instytucjach ochrony zdrowia różnego szczebla, tworzenia programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, kierowania zespołami wykonującymi zadania w ramach zadań ochrony zdrowia, prowadzenia programów dotyczących prewencji i promocji zdrowia w szpitalach, przychodniach.

NIESTACJONARNE STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA, PROFIL PRAKTYCZNY, MODUŁY:

Kluczowym celem kształcenia na kierunku administracja II stopnia jest przygotowanie studenta do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych związanych m.in. z zadaniami publicznymi, realizowanymi przede wszystkim na różnych poziomach administracji rządowej, samorządowej bądź prywatnej, sprawnego posługiwania się metodami i narzędziami wykorzystywanymi w naukach prawnych, w pogłębionym stopniu wykorzystywania wiedzy w zastosowaniach praktycznych, formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów funkcjonowania administracji oraz realizacji zadań zawodowych w warunkach nie w pełni przewidywalnych, właściwego doboru źródeł i informacji, wykorzystywania w działaniach zawodowych specjalistycznych technologii (także w komunikacji z otoczeniem), sprawnego współdziałania z innymi uczestnikami organizacji i całego systemu bezpieczeństwa w ramach prac zespołowych o charakterze interdyscyplinarnym, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i systematycznego jej uzupełniania, wypełniania zobowiązań społecznych. Celem kształcenia jest też przygotowanie studenta do przedsiębiorczego myślenia i działania w złożonych uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych i społecznych.


Absolwent studiów II stopnia na kierunku administracja dysponuje pogłębioną wiedzą z dziedziny nauk społecznych w dyscyplinie nauk prawnych oraz podstawową wiedzą ekonomiczną, tworzącą podbudowę dla rozumienia struktur, instytucji, zjawisk i procesów społecznych oraz istoty i znaczenia różnych gałęzi prawnych, jak również znajomością problematyki politologicznej i prawnej w zakresie podziału władzy w państwie, instytucji i źródeł prawa w UE, struktury i ustroju państwa oraz zadań i zasad funkcjonowania organów państwa, jednostek administracji publicznej w zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania administracji państwowej. Posiada także umiejętność interpretowania oraz analizowania zjawisk i procesów społecznych, przy wykorzystaniu dorobku socjologii i psychologii społecznej, umiejętność analizowania zjawisk bezpośrednio związanych z pracą urzędniczą w różnych rodzajach administracji: służbie cywilnej, administracji rządowej i samorządowej oraz administracji gospodarczej, w instytucjach publicznych i pozarządowych, administracji specjalnej, administracji prywatnej, placówkach kulturalnych, organach partii politycznych, instytucjach krajowych, a także organizacjach i instytucjach specjalizujących się we współpracy z partnerami w krajach UE. Jest świadomy profesjonalnych i społecznych zadań absolwenta studiów z dziedziny nauk społecznych, z uwzględnieniem zasad aksjologicznych i etyki pracy z służbie cywilnej oraz reguł komunikacji społecznej. Absolwent jest przygotowany do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, kultywowania i upowszechniania w życiu społecznym i zawodowym wzorów właściwego postępowania, uczestnictwa w promowaniu kultury projakościowej i etyki zawodowej. Cechuje go wrażliwość społeczna, odpowiedzialność za dziedzictwo kulturowe, chęć zaangażowania się w działania na rzecz dobra publicznego w poczuciu odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych i interes publiczny.

Ile trwają studia?

Studia na kierunku pedagogika trwają:

  • studia II stopnia (magister): cztery semestry (dwa lata)

Zakres obejmuje m.in. następujące treści: podstawy zarządzania, mikro i makroenomię, konstytucyjny system organów państwowych, postępowanie administracyjne, publiczne prawo gospodarcze, prawo administracyjne, prawo cywilne z umowami w administracji oraz finanse publiczne. Zajęcia prowadzą zarówno doświadczeni pracownicy naukowo-dydaktyczni, jak również specjaliści zajmujący się problematyką administracji publicznej, zarządzaniem i bezpieczeństwem wewnętrznym, w tym eksperci reprezentujący różne jednostki sektora finansów publicznych, takie jak sądy, wojsko, policję, urzędy samorządu terytorialnego.

Uprawnienia. Absolwent uzyskuje tytuł licencjata kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów II stopnia (magisterskich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

W ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość student może uzyskać do 30% punktów ECTS.
Zajęcia z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość odbywają się na platformach MOODLE i Ms Teams

Administracja publiczna

Cel studiów. Wybierając grupę zajęć administracja publiczna, student w toku kształcenia opanuje w stopniu pogłębionym wiedzę o funkcjonowaniu administracji publicznej, pozna regulacje prawne dotyczące różnych form działania administracji, nabędzie umiejętności sprawnego wykorzystania wiadomości teoretycznych w praktyce. Absolwenci będą przygotowani teoretycznie i praktycznie do zawodu urzędnika – wszechstronnie wykształconego, znającego europejskie standardy pracy i nowoczesne systemy zarządzania.

Wybrane przedmioty: zasady podziału środków publicznych, administracja publiczna a media, prawo rolne w Polsce i UE, przygotowanie projektów do UE, ochrona praw człowieka.

Sylwetka absolwenta. Absolwent tej grupy zajęć posiada pogłębioną wiedzę w zakresie zarządzania, organizowania i funkcjonowania administracji publicznej, zarówno samorządowej jak i rządowej. Absolwent zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawy funkcjonowania administracji publicznej. Absolwent posiada umiejętności i kompetencje praktycznego zastosowaniu wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem administracja i zajęciami z grupy administracja publiczna.

Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: administracja rządowa, struktury samorządowe, służby administracyjne podmiotów gospodarczych, instytucje pozarządowe, administracja specjalna, administracja prywatna, placówki kulturalne, organy partii politycznych, instytucje krajowe, organizacje i instytucje specjalizujące się we współpracy z partnerami w krajach UE.

Administracja samorządowa i finanse publiczne

Cel studiów. Ta grupa zajęć jest skierowana do studentów, którzy są zainteresowani zdobyciem wiedzy w sposób pogłębiony m.in. o wykorzystaniu instrumentów finansowych w podmiotach gospodarczych, instytucjach sektora finansów rządowych i samorządowych oraz w podmiotach zarządzających środkami pochodzącymi z funduszy UE. Celem tej grupy zajęć jest także wykształcenie profesjonalnych kadr urzędniczych, zorientowanych na tworzenie nowoczesnej i sprawnej administracji publicznej i samorządowej.

Wybrane przedmioty: prawo podatkowe, ochrona praw człowieka, kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego, finansowanie inwestycji publicznych, zasady podziału środków publicznych.

Sylwetka absolwenta. Studenci po wybraniu grupy zajęć w zakresie administracji samorządowej i finansów publicznych są przede wszystkim przygotowywani do samodzielnej pracy na wyższych stanowiskach, w jednostkach samorządowych i innych zajmujących się finansami publicznymi. Absolwenci tej grupy mają świadomość zachodzących procesów finansowych, znają instrumenty finansowe, ich cechy, ryzyko i zastosowanie w szeroko rozumianym sektorze finansów publicznych. Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: jednostki terytorialne na każdym szczeblu organizacji samorządowej: Straż Graniczna, urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, urzędy wojewódzkie, urzędy pracy, ośrodki świadczeń publicznych, urzędy skarbowe. Absolwent może podjąć równie obowiązki: pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, pracownika Państwowej Inspekcji Handlowej, inspektora sanitarnego i weterynaryjnego, inspektora w dziale organizacji przetargów, referendarza w Ministerstwie lub Urzędzie Wojewódzkim.

Administracja ochrony środowiska

Cel studiów. Ta grupa zajęć jest skierowana do studentów, którzy są zainteresowani zdobyciem wiedzy w sposób pogłębiony m.in. o wykorzystaniu instrumentów finansowych w podmiotach gospodarczych, instytucjach sektora finansów rządowych i samorządowych oraz w podmiotach zarządzających środkami pochodzącymi z funduszy UE. Celem tej grupy zajęć jest także wykształcenie profesjonalnych kadr urzędniczych, zorientowanych na tworzenie nowoczesnej i sprawnej administracji publicznej i samorządowej.

Wybrane przedmioty: prawo podatkowe, ochrona praw człowieka, kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego, finansowanie inwestycji publicznych, zasady podziału środków publicznych.

Sylwetka absolwenta. Studenci po wybraniu grupy zajęć w zakresie administracji samorządowej i finansów publicznych są przede wszystkim przygotowywani do samodzielnej pracy na wyższych stanowiskach, w jednostkach samorządowych i innych zajmujących się finansami publicznymi. Absolwenci tej grupy mają świadomość zachodzących procesów finansowych, znają instrumenty finansowe, ich cechy, ryzyko i zastosowanie w szeroko rozumianym sektorze finansów publicznych. Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: jednostki terytorialne na każdym szczeblu organizacji samorządowej: Straż Graniczna, urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, urzędy wojewódzkie, urzędy pracy, ośrodki świadczeń publicznych, urzędy skarbowe. Absolwent może podjąć równie obowiązki: pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, pracownika Państwowej Inspekcji Handlowej, inspektora sanitarnego i weterynaryjnego, inspektora w dziale organizacji przetargów, referendarza w Ministerstwie lub Urzędzie Wojewódzkim.

Administracja ochrony zdrowia

Cel studiów. Ta grupa zajęć jest skierowana do studentów, którzy są zainteresowani zdobyciem wiedzy w sposób pogłębiony m.in. o wykorzystaniu instrumentów finansowych w podmiotach gospodarczych, instytucjach sektora finansów rządowych i samorządowych oraz w podmiotach zarządzających środkami pochodzącymi z funduszy UE. Celem tej grupy zajęć jest także wykształcenie profesjonalnych kadr urzędniczych, zorientowanych na tworzenie nowoczesnej i sprawnej administracji publicznej i samorządowej.

Wybrane przedmioty: prawo podatkowe, ochrona praw człowieka, kontrola zarządcza w jednostkach sektora publicznego, finansowanie inwestycji publicznych, zasady podziału środków publicznych.

Sylwetka absolwenta. Studenci po wybraniu grupy zajęć w zakresie administracji samorządowej i finansów publicznych są przede wszystkim przygotowywani do samodzielnej pracy na wyższych stanowiskach, w jednostkach samorządowych i innych zajmujących się finansami publicznymi. Absolwenci tej grupy mają świadomość zachodzących procesów finansowych, znają instrumenty finansowe, ich cechy, ryzyko i zastosowanie w szeroko rozumianym sektorze finansów publicznych. Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: jednostki terytorialne na każdym szczeblu organizacji samorządowej: Straż Graniczna, urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, urzędy wojewódzkie, urzędy pracy, ośrodki świadczeń publicznych, urzędy skarbowe. Absolwent może podjąć równie obowiązki: pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, pracownika Państwowej Inspekcji Handlowej, inspektora sanitarnego i weterynaryjnego, inspektora w dziale organizacji przetargów, referendarza w Ministerstwie lub Urzędzie Wojewódzkim.

Zarządzanie publiczne

Cel studiów. Dynamiczny rozwój sektora publicznego i społecznego stwarza pilną potrzebę kształcenia specjalistów, menedżerów/doradców/konsultantów dla potrzeb organizacji sektora publicznego, społecznego i non-profit z położeniem nacisku na dostarczenie wiedzy eksperckiej w dziedzinie zarządzania w szeroko rozumianym sektorze publicznym. Celem tej grupy zajęć jest m.in. wieloaspektowe rozwijanie umiejętności samodzielnego działania w organizacjach administracji publicznej i wykorzystywania norm prawnych w praktyce; pogłębione i rozszerzone zdobycie wiedzy na temat otoczenia dalszego (ze szczególnym uwzględnieniem czynników prawnych) i bliższego danej organizacji publicznej i wpływu tego otoczenia na sposób funkcjonowania i realizowania zadań w danej organizacji.

Wybrane przedmioty: transport w polityce rozwoju lokalnego i regionalnego, zarządzanie publiczne, finansowanie inwestycji publicznych, funkcjonalne i prawne aspekty zarządzania kryzysowego, zasady podziału środków publicznych.

Sylwetka absolwenta. Grupa zajęć z zarządzania publicznego wzorowana jest na najlepszych modelach programów uczelni zagranicznych, dzięki czemu spełnia standardy międzynarodowe. Studia charakteryzuje praktyczne podejście do tematu, gdyż zajęcia prowadzą praktycy zarządzania publicznego, dydaktycy posiadający wiele doświadczeń praktycznych wynikających ze współpracy z organizacjami sektora publicznego. Absolwenci tej grupy zajęć nabędą wiedzę w stopniu pogłębionym w zakresie sposobów funkcjonowania organizacji sektora publicznego, społecznego i non-profit, umiejętności i kompetencje niezbędne do pracy w organizacjach sektora publicznego. Ponadto student zdobędzie umiejętności profesjonalnego stosowania procedur związanych z wykonywaniem zleconych zadań; organizacji pracy i pozyskiwania wiedzy niezbędnej do wykonania zleconych zadań; sprawnego komunikowania się w organizacji; oraz wieloaspektowej współpracy w zespole z uwzględnieniem norm etycznych i zdolności kooperacyjnych.

Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: urząd gminy i miasta oraz ich spółki i jednostki organizacyjne, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie i wojewódzkie urzędy i izby skarbowe, urzędy i izby celne, instytucje kultury, organizacje pozarządowe, jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, jednostki służby zdrowia.

Administracja cyfrowa

Cel studiów. Grupa zajęć do wyboru administracja cyfrowa daje możliwości poszerzenia wiedzy i kwalifikacji z zakresu prawa administracyjnego o zagadnienia związane z działaniami organów administracji publicznej, systemów i sieci komputerowych, a także dostępnych usług stworzonych dla społeczeństwa, jak również bezpieczeństwem wewnętrznym. Adresowana jest głównie do osób już pracujących w administracji publicznej, jak również tych, które zamierzają ubiegać się o stanowisko funkcjonariusza publicznego, szczególnie do pracowników działów i komórek zajmujących się cyfrowym wymiarem administracji publicznej.

Wybrane przedmioty: elektroniczne zarządzanie dokumentacją, platformy usług elektronicznych, organizacja ochrony i bezpieczeństwa publicznego, prawne zagadnienia e-administracji.

Sylwetka absolwenta. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności związane z odpowiedzialnością funkcjonariusza publicznego, polityką bezpieczeństwa informacji i administracją elektroniczną. Potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z bezpieczeństwem informatycznym oraz wykazywać się wiedzą i umiejętnościami dotyczącymi funkcjonowania systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją, elektronicznej archiwizacji, a także podpisów elektronicznych. Posiada umiejętności komunikowania się z otoczeniem w miejscu pracy z użyciem specjalistycznej terminologii z wybranego zakresu. Sprawnie posługuje się dostępnymi środkami informacji i aktywnie uczestniczy w pracy grupowej.

Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: służby mundurowe, wszystkie szczeble administracji rządowej, samorządowej oraz w sektorze prywatnym.

Administracja bezpieczeństwa wewnętrznego z zarządzaniem kryzysowym

Cel studiów. Wybierając grupę zajęć w zakresie administracji bezpieczeństwa wewnętrznego z zarządzaniem kryzysowym student uzyska kwalifikacje wymagane od specjalistów do spraw bezpieczeństwa, porządku publicznego i zarządzania w sytuacjach kryzysowych oraz stanach nadzwyczajnych, zatrudnionych w aparacie pomocniczym organów państwowych. Studia w tym zakresie zajęć przyczynią się do pogłębionego i rozszerzonego zdobycia praktycznych umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów administracji publicznej ukierunkowanej na gwarantowanie bezpieczeństwa wewnętrznego kraju.

W trakcie studiów studenci tej grupy zajęć uzyskują wiedzę zarówno z zakresu bezpieczeństwa wewnętrznego jak i ze specyfiki zarządzania kryzysowego, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji planowania, aspektów funkcjonalno-prawnych i logistycznych zarządzania kryzysowego, struktur zarządzania kryzysowego i podziału kompetencji organów za to opowiedzialnych, wsparcia teleinformatycznego działań zarządzania kryzysowego.

Wybrane przedmioty: organizacja ochrony i bezpieczeństwa publicznego, funkcjonalne i prawne aspekty zarządzania kryzysowego, ochrona osób, mienia, obiektów i przestrzeni, organizacja i zarządzanie w służbach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego, zarządzanie publiczne.

Sylwetka absolwenta. Absolwent tej grupy zajęć będzie przygotowany w szczególności do wykonywania zadań typowych dla służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i ład publiczny. Będzie również posiadał wiedzę i umiejętności niezbędne do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów zw. z zarządzaniem kryzysowym oraz wykonywaniem zadań w warunkach nie w pełni przewidywalnych. Student pozna i zrozumie zewnętrzne i wewnętrzne warunki funkcjonowania organizacji i podmiotów odpowiadających za bezpieczeństwo publiczne z którymi ta organizacja współpracuje. Innymi słowy, absolwent pozna specyfikę realizacji zadań administracji w dziedzinie bezpieczeństwa wewnętrznego, a także funkcjonowania instytucji ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wybierając zajęcia z administracji bezpieczeństwa wewnętrznego z zarządzaniem kryzysowym student zdobędzie specjalistyczną wiedzę z zakresu zarządzania kryzysowego oraz kompetencje w obszarze zarządzania w instytucjach bezpieczeństwa wewnętrznego, a także opanuje podstawowe zasady i procedury, podejmowane w razie zagrożeń i katastrof, m.in. w celu umożliwienia skutecznej komunikacji w trakcie działań podejmowanych przed, w trakcie i po zaistnieniu kryzysu.

Absolwent uzyskuje tytuł magistra kierunku administracja i jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej lub studiów III stopnia (doktoranckich) oraz studiów podyplomowych i innych form kształcenia.

Przykładowe miejsce zatrudnienia: służby państwowe i instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo wewnętrzne państwa np.: Policja, Straż Graniczna, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służba Celno-Skarbowa. Organy i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo powszechne oraz zespoły ds. reagowania kryzysowego np.: Państwowa Straż Pożarna, Wojsko Polskie, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego oraz Wojewódzkie/ Powiatowe/ Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego.